Kennismaking

Kennismaking

Wen-momenten voor u en uw kind

Rondleiding

Wij adviseren om eerst een rondleiding aan te vragen. U moet een goed gevoel hebben bij een kinderdagverblijf. U geeft tenslotte de zorg van het meest dierbare uit handen. U moet na het wegbrengen van uw kind met een gerust hart naar uw werk kunnen.

Intakegesprek

Zodra de startdatum bekend is worden de ouders uitgenodigd voor een intakegesprek. Hierbij worden alle zaken besproken die met de verzorging van uw kindje te maken hebben. Onder andere het ritme wat u thuis hanteert zoals:

  • Slapen
  • Drinken, borstvoeding of kunstvoeding
  • Allergieën
  • Persoonsgegevens
  • Verdere kenmerken

U kunt tijdens dit gesprek uw vragen stellen. De pedagogisch medewerker zal ruim de tijd voor u nemen en al uw vragen beantwoorden.

Wenprocedure

Wij vinden het belangrijk dat een kind zich veilig voelt bij ons. Of het nu een halve dag komt of meerdere dagen in de week. Er is nog weinig tijdsbesef bij kinderen, daarom is ritme erg belangrijk en het vertrouwen dat u hem/haar altijd weer komt ophalen.

Drempelvrees hoort er voor de meeste kinderen bij. Daarom hanteren wij een wen-
procedure. Tijdens het intakegesprek worden deze wenmomenten gepland, zodat zowel u als uw kindje met een goed gevoel aan de opvang kunt beginnen.

 De wenperiode vindt plaats binnen de contractdatum. Dit i.v.m. de verzekering en de rust op de groep. Het gesprek vindt plaats om 9.30 uur op de groep met de mentor van het kindje.  

  • Na het kennismakings-/ intakegesprek blijft het kind 2.5 uur (ochtend tot uiterlijk 13.30) wennen zonder de ouder in de groep.  
  • Tweede dag; Het kind blijft een hele dag/ afgesproken dagdeel op de opvang,* Er wordt kort en duidelijk afscheid genomen. De dag kan korter worden afgenomen; dit gebeurt in overleg met ouders. Op deze manier ziet een kind niet dat andere kinderen worden opgehaald en hij/zij zelf nog niet is opgehaald.   
  • In overleg met ouders worden afspraken op maat gemaakt. Hierbij staat de behoefte van kind en ouder centraal. Het aantal wendagen kan worden uitgebreid, wanneer naar inzicht van de mentor het kind een langere wenperiode nodig heeft. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer een kind veel huilt en/of niet eet en drinkt. Niet speelt en/of angstig is. Ook de ouders kunnen dit verzoek voor een langere wenperiode bij de mentor neerleggen. 

* (Tweede dag; Het kind blijft een hele dag/ afgesproken dagdeel op de opvang). De duur van het wenmoment zal afhankelijk zijn wat er volgens de plaatsingsovereenkomst afgesproken is. 

Aangezien niet ieder kind even snel went kan het zijn dat uw kind nog moeite heeft met wennen. Eventueel bekijken we dan de mogelijkheid om een extra wenmoment in te plannen. Uiteraard kunt u altijd even bellen om te vragen hoe het gaat.

Het is belangrijk het wennen zo goed mogelijk in te richten voor zowel de kinderen als voor de ouders. Mocht het onverhoopt niet goed gaan met uw kindje, kunt u er te allen tijde op vertrouwen dat er contact met u wordt opgenomen, zodat wij met u kunnen overleggen.

Virtuele tour binnen De Scheve Schuit
Wist u dat u ook een virtuele tour binnen onze Scheve Schuit kunt bekijken? Neem alvast een kijkje voor een eerste indruk.

Deel deze pagina: